29 Haziran 2012 Cuma

Civilization V Gods & Kings İncelemesi

Uzun bekleyişin ardından, dünyanın en iyi sıra tabanlı strateji oyunu serisi Civilization'un beşinci oyununun eklenti paketi Gods & Kings raflarda yerini aldı. Serinin hayranları ise bu yeni eklentiyle birlikye oyunun tadına tad katıldığından hem fikirdir sanırım.

Lafı daha çok uzatmadan eklenti paketinde nelerin değiştiğini ve neler geldiği hakkındaki incelememe başlayayım. Öncelikle oyundaki herşeyin değiştiğini söylemem gerekir. Savaş dinamiğinden teknoloji ağacına, asker özelliklerinden politikalara, her şey üzerinde bir değişim söz konusu.

Artık Herşey Daha Anlamlı
Eklenti paketi olmadan altıncı zorluk seviyesinde denk düştüğüm bilgisayara şimdi alışabilmem gayet zor olacak gibi. Yeni oyunun dinamiklerini öğrenmek için dördüncü zorlukla oyuna başladığımı öncelikle belirtmem gerekir. Sonraki zorluklarda bazı gözüme çarpan olayların eksikliği giderilmiş olup olmadığını bilmiyorum kısacası.

Artık binaların özellikleri çok daha anlamlı. Örneğin su değirmeni sadece 2 Yiyecek değil, ayrıca 1 Üretim puanı da veriyor. Bu sadece su değirmeni örneğiydi, demem o ki diğer bütün binaların getirileri çok daha anlamlı ve yapılması zorunlu hale gelmiş. Yani "şu bina işime yaramıyor yapmasam da olur" diyebileceğiniz bir binanız yok. Şehirlerinizi neye göre geliştirmek istediğinizi iyi belirleyip, bu binaları o şehre kurmanız önemli.

Askerler ve Savaş Dinamiğinden Zevk Alacaksınız
Binalarınız gibi askerlerinizin de hepsinden yapmanız gerekiyor. Önceden 2 Swordsman ve 1 Katapult ile savunulan şehri rahatça alabiliyorken, artık boş bir şehri bile en kötü ihtimalle 5-6 askerle kuşatmanız ve 10-20 tur saldırmanız gerekiyor. Çünkü şehirler çok daha kuvvetli. Bu arada tüm birimlerin enerjileri 10 dan 100'e çıkarılmış olduğunu söylemeliyim. Bunun etkisi oyunda fazlasıyla görünüyor. Ona da biraz sonra değineceğim.

Şehirlerde ise bu enerji sistemi, kurduğunuz sur, kale gibi binalar ile artmakta. Sur yapılan şehrin enrjisi 50 artarken savunma gücü de 5 artıyor. Ayrıca şehirlerin saldırı gücü de öncesine göre daha etkili.

Askerlerin çeşitliliğinden bahsedelim biraz. Demem o ki, artık katapultlar en güçlü menzilli askerler değil. Katapultların normal askerlere saldırırken hiç etkisi olmuyor ancak şehirlere karşı %200 daha etkili bir saldırı yapabiliyor. Böylece, daha önce hiç rağbet göstermediğim okçular bu oyunda büyük önem kazanmış durumdalar. Ayrıca Bowman'den Crossbowman'e kadar beklerken ki askerlerin gelişimi, okçuları güçsüz kılıyordu. Artık bu ikisi arasında Composite Bowman birimi var. Yani okçular oyunun bel kemiği haline gelmiş diyebilirim. Ve önceden Riffleman'e dönüştürdüğünüz okçuların kendilerine özel promosyonları etkisiz kalıyordu. Artık okçularınızı son çağa kadar menzilli olarak geliştirebileceğiniz yeni birimler oyuna eklenmiş durumda. Ayrıca Civ 5 ekibi feryatlarımı duymuş olacak ki, atlıların da tanka dönüşmesini oyuna eklemişler. "Zaten gelişmeyecekler, saldirim de ölsün bu atlılar" demeyin kısaca. Atlılar, birinci dünya savaşında kullanılmış olan zırhlı tanklara, sonra tanklara, modern tanklara ve en son Giant Death Robot'lara dönüşüyorlar.

Şehir kuşatmalarında, okçu ile savunulan bir şehri ele geçirmek zor. Çünkü yapay zekanın okçuları ve şehirleri saçma saldırılar yapmak yerine, en etkili askeri öldürmeye yönelik saldırılar yapıyor ve bu konuda çok iyiler. Güçsüz kalan askerinizi hemen geri çekmeniz gerekiyor. Siz askerinizin güçlenmesini beklerken düşman diğer askerlerinizi de güçsüz kılarak sizi geri çekilmeye zorluyor.

Bu yüzden askerlerin konumlarını ayarlamak çok daha anlamlı olmuş. Ama canımı sıkan nokta promosyonlar oldu. Promosyonlar eskisi kadar etkili değil. Tabi ki fark yaratıyorlar ama eskisi kadar değil. Örneğin Heal promosyonu farklı çalışıyor artık. Heal verdiğiniz bir asker, iyileştirici olarak görev alıyor. Yani o askerin yanındaki diğer birimler dinlenirken +5 Hit Point fazla kazanıyorlar. Ve işin kötü yanı +5 olması. Önceden +1, yani şimdiki sisteme göre +10 Hp verirken +5'e düşmesi biraz can sıkıcı. (Tabi Heal 2 promosyonuyla bu açık kapanıyor.) Ama etraftaki tüm askerleri etkilemesi güzel. Yani 5 tane kılıçlı askeriniz varsa, bunlardan birini ortaya yerleştirdiğiniz iyileştirici olarak kullanıyorsunuz ki her askerin görevi böylece farklı oluyor. Oyuna eklediği zevk ise tartışılmaz ölçüde daha fazla.

Deniz savaşları bile çok daha güzel ve anlamlı diyebilirim. Önceden hiç uğraşmadığım ve yapmadığım gemiler artık daha etkililer. Menzilli ve yakın menzilli gemiler olarak ikiye ayrılmış durumdalar ve yakın menzilli gemilerin şehirleri ele geçirebildiğini söylemem gerekiyor. Yani deniz savaşları sadece destek amaçlı değil, yıkım amaçlı yapılıyor. Bu yüzden, gerek kara birimi olsun gerek deniz birimi olsun her askerden yapmanız gerekiyor. Özetle savaşlar çok çok çok daha zor ve zevkli.

Asker özellikleri de değişmiş durumda. Bütün askerlerin güç dengeleri değiştirilmiş ve daha anlamlı olmuş. Önceden kılıçlı asker yaptığınızda, diğer baltalı ilk birimleri tek seferde harcıyorlardı. Şimdi ise öyle bir imkanı yok hiçbir askerin. Daha stratejik düşünmeli ve saldırılarınızı buna göre yönetmelisiniz. Daha önce de bahsettiğim gibi şehir kuşatmalarında özellikle, çok çok daha stratejik bakmalısınız.

Ancak tek gördüğüm eksik, yapay zekanın her şehri koruması için belli askerler bıraktıkları oldu. Yani bir şehri koruyan askerleri öldürünce oraya desteğe gelmiyorlar. Tabi bu sonraki zorluklarda değişiyor mu bilmiyorum. Ama değişmezse de mutlu olurum. Çünkü fazlasıyla zorlaşan şehir kuşatması iyice kabak tadına dönmezse iyi olur.

Tabi şehir kuşatmalarının bu denli zorlaşmasının güzel yanları var. Artık ülkelerin sınırları birbirine değiyor ve canınızı sıkan bir ülkeyi ha deyince yok edemiyorsunuz. Bu nedenle özlem çektiğim dördüncü oyuna benzemiş  ve bu durumdan çok memnun kaldım açıkçası.

Binalar Çok Daha Etkili
Bu kadar çok asker ile saldırı yapacaksak madem, bu kadar çok asker yapmamız mı gerekiyor diye düşünebilirsiniz. Cevap evet. Ama üretim olayı çok daha gelişmiş durumda. Binalardan da üretim puanı kazanabiliyorsunuz ve en basit bir şehir dahi oyunun başlarında 10 üretim puanına ulaşabiliyor. Aynı şey ekonomi için de geçerli. Bazı binalarınız ekstra para vererek, eksilere düşmek için bekleyen ekonominize can veriyor.

Dünya harikaları da değişmiş bu arada. Kimisi çok daha etkin özellikler kazanırken, bir kısmı ise abartılmış özellikleri biraz düşürülmüş. Yani artık çok daha dengeli binalar ve askerleriniz var diyebilirim. Ama oyunun en ilgi çekici, refahlatıcı ve üzerinde düşünülmesi gereken olay din sistemi.

Dinsiz Bir Ülke Yönetilemez
Öncelikle din sistemi Faith puanları üzerinden işliyor. Bu puanları binalardan kazanabiliyorsunuz. Din sisteminde önce Parthenon kurmanız gerekiyor. Bu ,15 Faith puanı ile size geliyor. Yani 15 Faith'e ulaşınca bu puanı harcayarak insanlarınızı inançlı hale getiriyorsunuz. Ancak henüz tam bir din belirlemiş olmuyorlar. Bunun için 200 Faith biriktirip Great Prophet almanız gerekli. Great prophet'i ilk kullanmanızda dininizi seçiyorsunuz ve 2 ekstra özellik daha kazanıyorsunuz. Bu özellikler, inanç, kültür, para, üretim, mutluluk ve askeri gücü arttıracak şeyler olabiliyor. Bulunduğunuz konuma göre dahi özellikler de mevcut.

Yeterli Faith biriktirip Prophet'inizi tekrar çıkarınca ise 2 özellik daha seçebiliyorsunuz ve bu özellikler sayesinde oyunda mükemmel bir düzene girebiliyorsunuz. Ne kadar çok şehir sizin dininizi benimserse o kadar fazla bonus kazanıyorsunuz kimi zaman. Ayrıca tavsiyem, özelliklerden birini özel bina kurmak için gerekli olanlardan birine vermeniz. Çünkü Faith puanlarınızla bu binaları satın alıp şehirlerinize mutluluk, kültür ve inanç kazandırıyorsunuz.

Kısacası inanç puanlarınızı kısmen para olarak kullanıyorsunuz. Yine inanç puanlarıyla satın aldığınız misyonerler ile diğer şehrilere dininizi yayarak bonuslarınızı katlayabilirsiniz. Bunun başka bir getirisi var mı bilmiyorum. Civ 4 de olduğu gibi şehirler dinsel olarak etkilenip sizin topraklarınıza katılmak isterler mi mesela? Oyunu 8 saatlik bir deneyimle incelemesini yazdığım için henüz bunları söylemem zor. Zaten daha çözülecek bile çok şey var.

Casusluk Daha Güzel
Her neyse. Şimdi gelelim Casusluk olayına. İlk casusunuzu, rönesans çağına girdiğinizde otomatik olarak kazanıyorsunuz. Casuslar diğer ülkelerden teknoloji çalabiliyor ve City States'lerin oylarını etkilereyerek onlarla dost olmanızı sağlıyorlar. Casusluk ekranını açıp dakikalarca ne yapsam diye düşüneceğiniz bir sistem yok ama gayet güzel ve kullanışlı olduğunu söyleyebilirim.

Casuslarınız başarılı olursa seviye atlıyorlar ve sonraki deneyimleri daha etkili oluyor. Fakat aynı şeylerin sizin başınıza gelmesini istemiyorsanız, casuslarınızı kendi şehirlerinize konuşlandırıp sizlere yapılan girişimleri engelleyebilirsiniz. Ayrıca casusluğu önleyen binalar kurarak da buna mani olabilirsiniz.

Politikaları Dikkatli Seçin
Politikalar da değiştirilmiş ve daha güzel olmuşlar. Liberty altındaki politikalardan bahsetmek gerekirse, işçilerin daha etkin çalışmasını sağlayan politika sadece bu işe yaramıyor. Bu politikayı seçtiğinizde size bir adet de işçi veriyor. Ve setler yapımını başkentte %50 arttıran politikanız da size bir setler kazandırıyor. Bunlar işin örnekleri, politikaları gördüğünüzde ne demek istediğimi anlayacaksınız.

Ama işin güzel yani tüm politika gurubunu bitirdiğinizde ortaya çıkıyor. Herhangi bir politika başlığındaki tüm politikleri açınca size ekstra bir bonus veriyor. Örneğin Liberty'yi tamamen açınca, istediğiniz bir Mühteşem adamı seçebiliyorsunuz.

Yeni Irklarla Oynamanın Zevki
Oyuna eklenen yeni ırkların bazılarının genel özellikleri çok iyi. Hatta eski ırklar biraz sönük bile kalmış diyebilirim. Herkesin oyun tarzına göre bir ırk mevcut. Osmanlının saçma deniz özelliği de geliştirilerek, denizde yendiği tüm birimlerin kendilerine katılması gibi daha anlamlı bir özellik eklenmiş. Deniz saldırılarının daha etkin olduğu bu oyunda, Osmanlı'nın askeri açıdan en avantajlı ırk olduğunu söyleyebilirim. (Yeniçeri ve Sipahi'yi de sayarsanız yani.)

Oyun esnasında bir ırkla tanışınca en baştan size bir tavır alıyor. Natural veya Friendly olarak bu tavır yanda görünüyor ama sakın buna kanmayın. Friendly olduğunuz bir ırk sebepsiz yere size saldırı açabiliyor. Ayrıca size karşı korumacı veya saldırgan bir tavır aldıklarını da belirtiyorlar. Böylece diplomasi daha anlamlı ve karar alması kolay bir hale bürünmüş durumda.

Teknoloji Daha Önemli
Daha önceden binaların öneminden bahsetmiştim. Bu nedenle bütün binaları açmak için bütün teknolojileri erken zamanda yapmaya çalışacaksınız. Yani, savaşa yönelik olarak giderken direk Rifling teknolojisine ilerliyorduk. Ama askerlerin dengesi ve binaların öneminden dolayı, her çağın teknolojilerini bitirmeden yeni bir çağa geçmeyi göze alamıyorsunuz. Teknoloji ağacında eklenen yeni teknolojiler ve özellikler de mevcut. Bunları da oynarken zaten rahatlıkla fark edeceksiniz.

Yazıyı bitirmeden önce mutluluk olayına da değinmek istiyorum. Artık lüks ürünler 5 yerine 4 mutluluk veriyor. Bu canınızı sıkmasın çünkü oyuna daha fazla ürün eklenmiş. Ayrıca din ve bazı binaların verdiği mutluluk sayesinde mutluluğunuz nadiren eksilere düşüyor.

Özetle, eğer Civilization V'i sevdiyseniz, Gods & Kings'e bayılacaksınız. Herkese iyi oyunlar...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...