Sıra tabanlı strateji oyunlarının başında gelen Civilization'ın beşinci oyununa eklenti paketi çıkacağının haberi geçtiğimiz ay duyurulmuştu. Dördüncü oyunun aksine büyük eksikleri olan oyunda, ek paket ile bunların tamamlanması hedeflenmiş durumda.
Civlization 4'ü hatırlayan?
Beşinci oyuna geçmeden önce dördüncü oyunu biraz hatırlayım en iyisi. Beyond the Sword eklenti paketinizle birlikte oyun çok zevkli bir hale geliyordu. Kendi dininizi oluşturarak, diğer ülkelerin şehirlerini etkileyebilir ve savaşmadan kendi topraklarınıza katabilirdiniz. Casuslar yetiştirip düşmanların teknolojilerini çalabilir, sularını zehirleyip şehirlerin gelişimini engelleyebilir, hatta çok daha fazlasını yapabilirdiniz...
Dördüncü oyundaki en güzel eklentilerden biri ise tecrübe kazanmaktı. Üçüncü oyunda Elite olana kadar güçlendirebileceğimiz askerler yerine, askerinizin kazandığı tecrübe puanlarını kendi belirlediğiniz özelliklere harcayabiliyordunuz. Bu durum savaşlarda büyük farklılıklar ortaya çıkarmıştı. 2 promosyon şehir saldırısına sahip (orijinal adını hatırlayamıyorum) Swordsman'ininiz kuşatmada çok iyi olsa bile, Shock promosyonu olan bir Axeman karşısında çuvallayabiliyordu.
Oyunun güzel yanlarının yanı sıra eksikleri de yok değildi. Zorluk seviyesi tatmin ediciydi ancak savaşmaya başlamak gittikçe zorlaşıyordu. Noble zorluğunda bile savaşa başlamak için en azından milattan sonrayı beklemeniz gerekebiliyordu. Ve katapultsuz bir kuşatma büyük kayıplara neden oluyordu. Hatta ürettiğiniz katapultlar yetmiyor, her seferinde mecburen kaybettiğiniz katapultları yeniden üretmeniz gerekiyordu.
Civilization V'te neler değişti?
Beşinci oyundaki savaş dinamiği bunların üstesinden gelmişti. Artık her altıgende (evet, eskisi gibi kareler yerine artık altıgenlere bölünmüştü harita) bir askeriniz bulunabiliyordu. Daha doğrusu bir asker, bir işçi (veya komutan) ve bir deniz birimini aynı noktaya koyabiliyordunuz. Bu dinamik ile askerlerinizi yerleştirdiğiniz her nokta büyük önem kazanmaya başladı. 2 adım ileriye ateş edebilen okçu ve katpultları geride konuşlandırırken onları korumak için kılıçlı askerlerinizi öne ve ani saldırılarla düşman katapultlarını ve okçularını öldürmek için atlılarımızı kanatlara yerleştirmeye başladık. Kısaca savaş artık daha anlamlı hale geldi.
Komutanlar da çok daha etkin halde oldular. Dördüncü oyunda bir askere veya asker gurubuna büyük tecrübe kazandırma özelliği olan komutanların yerine, (bina yapmaları vs saymıyorum) savaş alanında 2 adım yakınındaki her askere %25 güç veren komutanlar geldi. Her birliğinizin yanına bir komutan koymak beşinci oyunda şart haline geldi bu yüzden :) Ancak yeni oyunun en büyük sıkıntısı yapay zekasıydı. Dağlık bir alanda iyi bir savunmaya geçtiğinizde düşman iyice aptallaşıyordu. Katapultlarını sizin dibinize sokuyorlar ve ölüme sürüklüyorlardı.
Eklenti paketinde bu sorunun üstesinden geleceklerini umut ediyoruz. Ama beşinci oyunun tek eksiği bu değildi. Harita alışverişinin kapatılması bir açıdan güzel fikir. Haritayı kendinizin keşfetmenize olanak sağlanmıştı ama belli bir noktadan sonra çok can sıkıyordu. Bunun haricinde mutlu edici ve stratejik madenler beşinci oyunda çok daha önem kazandı. Elinizdeki demir sayısını iyi kullanmanız gerekmesi çok iyi bir ayrıntı. Hatta sırf madenler için bir ülkeye saldırabiliyorsunuz. Ancak mutlu edici ürünlerinizden birden fazla elinizde tutmanın hiçbir artısı yoktu. Mesela 4 adet şarabınız varsa 3 adetini sadece alışveriş için kullanabiliyorsunuz. Aslında ilk şarabın verdiği +5 mutluluktan sonra aldığınız her şarap için +1 mutluluk daha eklenseydi, sahip olduğunuz madenleri bile çoğaltmak için bir çaba içine girebilirdiniz.
Ama beşinci oyundaki en büyük eksik sınırlar olmuş diyebilirim. Artık ülkelerinizin birbirine dayanan sınırlarını görmek pek mümkün değil. Çünkü size yaklaşan ülkeyi anında yok ediyorsunuz ve en yakın diğer ülkeyle aranızda muazzam bir boşluk oluşuyor. Oyunun savaş dinamiğinin aşırı kolaylaşmış ve stratejiye önem verilmiş olması buna neden oluyor. Oyunu savaşarak bitirmenin dışında diğer seçenekleriyle bitirmek artık pek cazip değil. Halbuki Civilization 4'te oyunu savaşarak bitirmek neredeyse üçüncü seçeneğe düşüyordu.
Gods & Kings
Şimdiki ek pakette neler gelecek peki? 27 yeni asker çeşidi, 13 yeni bina, 9 yeni ırk ve 9 yeni dünya harikası olacağı duyuruldu. Özellikle dördüncü oyunda favorim olan Hollanda'da oyuna ekleniyor. Ayrıca okçulara verilen promosyonlar, onları Riffleman'e dönüştürünce etkisiz kalıyordu. Yeni ek pakette gelen askerlerin içerisinde okçular son çağa kadar yine menzilli asker olarak gelişebileceğiz.
Yeni askerlerin bir kısmı ise yakın mesafe saldırılar yapan deniz birimleri olacak. Yani deniz savaşlarnız da kara savaşları kadar ayrıntı strateji yapmanızı gerektirecek. Ama işin kötü yanı, okçuların gelişimi için gelen yeni birimler ve yeni gemilerin dışındaki diğer askerler, yeni eklenen ırkların sahip olduğu birimlerden ibaret. Yani yine çok geniş bir asker yelpazemiz olamayacak. Aynı çağ içinde özellikleri nedeniyle farklı tip yakın menzilli askerler üretme imkanımız yok kısacası. Tabi bilgisayarınıza Sid Meier's Civilization V SDK'yı kurarak kendi modunuzu ve askerlerinizi yapmanız mümkün. Bu yüzden çok büyük bir eksik de sayılmaz asker çeşitliliği.
Oyuna yeni eklenecek olan din ve casusluk sisteminden de biraz bahsedelim. Causluk olayı çok daha ilginç hale gelmiş. Casuslar bize sonradan bonus olarak geliyorlar. Yani onları üretemiyoruz. Ve her başarılı casusluk girişimlerinde tecrübe kazanıp seviye atlarken, başarısız denemelerde düşmana bilgi sızdırıyorlar. Çok güzel bir ayrıntı olduğunu ve çok daha kullanışlı olduğunu düşündüğüm bir sistem bence. Din ise kültür puanları gibi işlev görecek. Dini ne kadar yayarsanız "Faith" puanınız o kadar çoğalacak ve dininizin size sunduğu özellikleri açmanıza imkan verecek. Hatta bu özellikler para, mutluk ve kültür olabilecek.
Civilization 5, eski serilerine nazaran büyük eksikler içeriyordu ancak bu eksikleri eklenti paketi ile fazlasıyla kapatmış durumda. Gods & Kings 2 yıllık beklemenin meyvelerini verecek gibi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder